Hvad er Google My Business?

Tusind ting om alt digitalt.

Hvad er Google My Business?

Hvad er Google My Business til din hjemmeside.

Hvis du har en hjemmeside, så er Google MyBusiness noget for dig. Læs mere her på siden om hvad Google MyBusiness er, hvordan du opretter din profil og hvad du kan få ud af at bruge denne Google løsning.

 

Hvad er Google My Business?

Google Mybusiness er en service som Google udbyder til dig som ejer din egen virksomhed. Mybusiness er din egen profilside til din hjemmeside, og denne hjælper dig med at opnå synlighed i Google’s søgeresultater og i Google Maps. Helt enkelt så hjælper den dig, med at gøre opmærksom på din virksomhed på tværs af Googles søgemaskine tjenester. Det er derfor et godt værktøj som du kan bruge til din hjemmeside.

Du kan læse mere om Google Mybusiness på Google’s egen side her: https://support.google.com/business/answer/3038063?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=da

På denne side kan du også downloade Google MyBusiness App’en til enten Android eller IPhone.

 

Google My Business pris

Google My Business er gratis! Oprettelsen koster ikke noget hos Google. Dog kan bureauer tilbyde at sætte en profilside op for din virksomhed for et aftalt beløb.

 

Kom i gang med Google My Business

Det er enkelt at lave din egen Google My Business profilside. Du skal blot oprette dig gennem Googles oprettelsesformular. Her skal du angive din virksomheds fysiske adresse. Herefter trykker du opret. Google sender dig herefter et kort med posten til din angivne adresse. På dette kort er en aktiveringskode, som du skal bruge til at bekræfte din virksomheds profilside. Tiden det tager at modtage dette varierer.

Reklame

Fordele ved at bruge Google My Business

I dag er din online synlighed noget af det vigtigste for din forretning. Med Google My Business kan du nemt gøre opmærksom på din fysiske butik til de personer i dit nærområde som søger efter dine ydelser. F.eks. hvis du er en cykelforhandler med egen butik så kan en My Business profilside hjælpe en potentiel kunde der leder efter nye cykler med at finde din butik. Simpelthen fordi du er i nærheden af personen der søger.

Herudover har du mulighed for at hjælpe dine potentielle kunder med at angive tilbud i din butik, åbningstider, produkter og anmeldelser.

 

Er det klogt at kaste sig ud i Google My Business?

Ja! Der er mange fordele ved at have en Google My Business konto og profilside, og ikke mange ved ikke at have en. Hvis du samtidig kan optimere din profilside korrekt, så kan du potentielt få flere kunder uden at skulle investere mange penge i din online synlighed. Dette betyder ikke at en My Business konto er nok i sig selv ift. din online synlighed – men det er et stort skridt i den rigtige retning. Det gælder om at gøre sig synlig og her er GMB et rigtigt godt værktøj.

 

Optimér din Google My Business

Har du allerede en Google My Business eller har du netop oprettet en profilside og verificeret den med koden du modtog med posten fra Google? Så skal du investere tid i at optimere din profilside, så du kan få mest muligt ud af den! Ved at optimere din profilside kan du få mere engagement fra søgende, og du kan få en bedre placering i den lokale rangering på Google Maps. Se nedenstående step-by-step guide til optimering af din My Business profil.

Guide til optimering af Google My Business

Udfyld alle informationsfelter

Der er mange ting at skulle tage stilling til når Google spørger efter information om din virksomhed. Sørg for at hjælpe Google ved at angive korrekt og udfyldende information om din virksomhed. Sandsynligheden for at din konkurrent har gjort det allerede, eller slet ikke, er meget stor! Så ved at fortælle Google så meget som muligt, så kan du hjælpe Google med at hjælpe dig. Dermed kan du opnå bedre lokal placering. Følgende er vigtige informationer som du skal udfylde:

    • Navnet på din virksomhed
    • Adressen på din virksomhed
    • Telefon eller mobilnummer så du kan kontaktes
    • Et link og angivelse af din hjemmeside
    • Åbningstider (alle ugens dage) – også helligdage!
    • Din virksomhedskategori og attributter (Hvad beskæftiger din virksomhed sig med?)
    • Produkter og tjenester
    • En beskrivelse af din butik/virksomhed/forretning
    • En FAQ hvor du kan angive nogle spørgsmål og svar om din virksomhed.

Udfyld beskrivelsen af din virksomhed

Der er enkelte ting om din virksomhedsbeskrivelse som du ikke kan kontrollere. Her bruger Google din virksomhedskategori og attributter. Du har dog mulighed for at udfylde din beskrivelse på præcis den måde du vil. Her er der mulighed for at påvirke besøgende i høj grad. Du skal sørge for at gøre følgende:

  • Du har mulighed for at indæstte 750 tegn i alt – og du burde udnytte hver enkelt tegn. Sørg for at indsætte de vigtigste oplysninger i den første del af beskrivelsen – ca. 250 tegn. Dette er dem som vises direkte i Google’s Søgeresultatside!
  • Du kan med fordel benytte information fra din hjemmesides om-os eller hvem-er-vi side. Dette hjælper også Google med at kæde din Google My Business profil sammen med din hjemmeside.
  • Udnyt søgeord i din profiltekst, som dine potentielle besøgende bruger til at finde virksomheder, produkter eller services som du tilbyder.
  • Lad være med at copy-paste information fra andre steder i din Google My Business profil. Sørg for at gøre opmærksom på din virksomhed og hvordan du adskiller dig fra konkurrenter – eller hvad du kan tilbyde udover det forventede.
  • Du må ikke indsætte links eller nogen form for kode i denne beskrivelse.

Sørg for at være præcis i din virksomhedskategori.

Denne er måske oplagt, men sørg for at du vælger lige præcis det der definerer din virksomhed når du angiver din virksomhedskategori. Dette hjælper både personer der søger efter dine services, og Google.

Tilføj billeder som giver indtryk af din virksomhed

Med Google My Business har du mulighed for at tilføje billeder så søgende kan få et lille indblik i din virksomhed. Her er billeder som du skal have for at have en optimeret profilside:

    • Upload et logo. Dette er dit brandlogo, og sørg for at det er i høj kvalitet da alle der ser din profilside også vil se dette.
    • Upload et cover photo. Upload et billed som viser din butik, eller som fortæller mere om din services og brand
    • Sørg for at uploade kvalitetsbilleder inde fra din butik hver uge.
    • Igen stockfotos eller stockbilleder. Dette er generisk og medvirker ikke til at give hverken Google eller dine potentielle besøgende et godt indblik i din virksomhed!
    • Du kan også med fordel uploade videoer hvis du har nogle til din Google My Business.
    • Fokuser på kvalitet og tænk altid om billederne er med til at signalere og fortælle din virksomheds historie til en evt. ny besøgende.

Besvar spørgsmål og upload en FAQ

I dette punkt er to ting slået sammen. På Google My Business har søgende mulighed for at stille spørgsmål til din virksomhedsprofil. Sørg for at besvare disse spørgsmål rettidigt og ordentligt. Du kan evt. uploade en FAQ, hvis du i forvejen kender nogle af de meste stillede spørgsmål til din virksomhed.

Tilføj produkter

Du kan tilføje produkter så de vises direkte på din My Business profilside på Google’s søgeresultater. Dette er en oplagt mulighed for at fremvise dine produkter og services uden at besøgende skal ind på dit site først! Under produkter kan du tilføje en titel, beskrivelse, billede og pris på dine produkter.

Upload Posts til GMB

Du kan uploade posts til din Google My Business profil, så hvis du i forvejen opretter posts på sociale medier som linker til din hjemmeside, så kan du gøre det samme på Google My Business.

Reklame

 

Er der noget du manglede?

Smid en kommentar herunder hvis du har nogle spørgsmål, eller ved noget andet smart om Google My Business som kan deles med os andre!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *